התחבר

תחילתה של העיר קרקוב נעוצים במאה הרביעית שלפני הספירה,למרות שממצאים מחפירות ארכאולוגיות מוכיחות סימני התיישבות עוד בתקופת האבן,עיר שנבנתה על גדות הנהר ויסלה Vistula כיום נחשבת העיר קרקוב לעיר השנייה בגודלה בפולין.
בפועל אנו מבינים כי הטריגר לקביעת מיקומה של העיר הייתה מציאת מרבצי המלח במאה העשירית באזור ווייליצ'קה, כחמש עשר קילומטר דרומית מזרחית מנקודת התיישבות העיר,ומכיוון שהמלח באותה העת היה מחצב יקר וחשוב במסחר (כמשקל הזהב) ,החליט המלך בולסלאב הראשון ששלט באזור במאה  העשירית, שמרבצי המלח היו בשטחו, לפתח את המכרות לכריית מלח כמשאב להכנסות ומקור כוח.
העיר קרקוב הפכה במאה האחד עשר לבירת נסיכויות פולין ,כאשר מלכי פולין קבעו בעיר את מקום מגורייהם,בעת הפלישות הטטריות מונגוליות לפולין ולאזור דרום פולין במחצית המאה השלוש עשר,נהרסה העיר כיוון שחסרה חומה להגנתה, שנים לאחר מכן ,לאחר הדיפת הטטרים שופצה והוקמה העיר שנהרסה מחדש ,ומלכי העיר שבו להתגורר בה במצודת ארמון וואבל Wawel .
בסוף המאה השלוש עשר בעת שלטונו של הדוכס בולסאב ,הוא החליט להחזיר את העיר לפריחה כלכלית,לכן חקק את אמנת הזכויות שנקראו :זכויות מאגדבורג ,זכויות אלו עודדו סוחרים ומשקיעים להתיישב בעיר קרקוב ,בהעניקו להם בתמורה שחרור מתשלום מיסים לדוכסות.
תור הזהב של העיר קרקוב היה במחצית המאה הארבע עשר בימיו של המלך קז'ימייז השלישי שכונה (הגדול), בתקופתו התפתחה העיר מבחינה מסחרית בעת שעודד ואפשר ליהודים להתיישב בעיר על מנת לפתחה מבחינה כלכלית,באותה העת הקים את האוניברסיטה ההיגולונית .
המשך לפריחתה הכלכלית כתור הזהב בזכות עליית למלוכה השושלת ההיגלונית ששלטה בעיר כמעט עד סוף המאה השש עשר,גם בזכות חתימת המושלים על ברית ערי הנזה , העיר התפתחה גם מבחינה מדעית,תרבותית,אדריכלית ומסחרית.
הענקת הפטור ממסים הביא לעיר תושבים רבים כולל סוחרים יהודים וסוחרים גרמניים שושלת המלכים ששלטה לאחריו במחצית המאה הארבע עשר ובראשם המלך קז'ימייז ווילקי החליט להקים פרוור חדש שנקרא קז'ימירז ,מעבר לגדת הוויסלה שיועד להתיישבות יהודים.
יש הטוענים כי החלטה זאת נבעה ,מהתנגדות הכנסייה והסוחרים הנוצריים ,להצלחתם הכלכלית וגדילת עוצמתם ועושרם של הסוחרים היהודים בעיר קרקוב עצמה, שהתיישבו בקרקוב, באזור האוניברסיטה ההיגולונית,היהודים פיתחו יחסיי מסחר עם הערים תחת השלטון בשלזיה (גרמניה),צ'כיה,הונגריה,מורביה ועוד.
בסוף המאה השש עשר ,הסתיימה תקופת שלטונם של השושלת ההיגלונית,לאחר מותו של מלכם האחרון זיגמונד השני,העיר החלה לאבד מכוחה משום שעל השלטון בעיר השתלטו תושבים זרים,לאובדן הכוח התווספו מחלת הדבר שגבתה קורבנות רבים ,ופלישת הממלכה השוודית ,כתוצאה מהכיבוש עבר בסוף המאה השש עשר מרכז השלטון בפולין לעיר וורשה .
כתוצאה ממלחמות בין נסיכויות באירופה ובאזור ושינויים שלטוניים שעברו על פולין,שגרמו לאזרחי העיר קרקוב למרוד בשלטון הזר,כתוצאה מכך פולין שוסעה וחולקה לממלכות האוסטריות,הרוסית ופרוסיה ,בחלקה של הממלכה האוסטרית נפלו פרוורים מהעיר קרקוב כולל הרובע היהודי קזימיר.
תור הזהב והפריחה של חיי המסחר היהודי ושל היהודים שחיו בעיר קרקוב עצמה,הסתיים בעת שהמלך יאן אולברכט ששלט בקרקוב ,בסוף המאה החמש עשר ,כתוצאה מהאשמת היהודים בגרימת שריפה בעיר,החליט לגרש סופית את היהודים שהתגוררו בעיר קרקוב עצמה,חלקם עברו לפרוור היהודי קז'ימירז מעבר לנהר הוויסלה וחלקם עברו למדינות אחרות.
מגפות וחולי עברו על העיר במחצית המאה השבע עשר,בנוסף לפלישת הממלכה השוודית החריבו את העיר מבחינה פנימית ומסחרית,לאחר שהכוחות השוודים עזבו חזרה קרקוב להישלט בידי הממלכה האוסטרית, שספחה אותה לשטחה.
בתחילת המאה התשע עשר כאשר נפוליאון החל במסעות הכיבוש שלו לכוון הקיסרות הרוסית ,בדרכו כבש גם את הממלכה האוסטרית , אז נפלה העיר קרקוב לידיו,אלה שלאחר תקופה קצרה, הובס נפוליאון והעיר קרקוב חזרה להישלט מתחת כנפי הממלכה האוסטרית ,האוסטרים העניקו לעיר מעמד של עיר מסחר חופשית.
במחצית המאה התשע עשר, שוב פרץ מרד תושבים כנגד השלטון האוסטרי, והשליטה על העיר קרקוב ,עברה תחת כנפי דוכסות קרקוב הגדולה , העיר קרקוב חזרה ונקבעה לשמש כעיר הבירה של הדוכסות,תקופה שתיזכר כפריחת הכלכלה,הקדמה והתרבות ,תקופה שנמשכה ממחצית המאה התשע עשר ובתחילת המאה העשרים , אז כונתה העיר אתונה הפולנית Polskie Ateny בפי העם .
אז גם בזכות הקדמה,בתחילת המאה העשרים ,אוחדו האזורים שמסביב לעיר דבר שהביא אותה להיווצרות עיר גדולה אחת שנקראה קרקוב הגדולה,ברחובות העיר החלו לנוע קווי תחבורה ציבוריים,חשמל וצנרת מים נכנסו לעיר והיא הפכה לעיר מודרנית .
כיוון שהעיר גדלה ומספר תושביה עלה,נוצר הצורך לאחד ולקשר את העיר הישנה לאזורי בנייה והתרחבות על מנת לאפשר בניית בתי מגורים ומסחר,החליט השלטון המקומי ,להסיר ולהרוס חלקים מחומת העיר ,בחלק משטח החומות שנתפנה ,הוקם פארק שנקרא פלאנטי .
בעת שפרצה מלחמת העולם הראשונה נכבשה העיר בידי הקיסרות הרוסית,לאחר שנגמרה המלחמה סופחה שוב העיר קרקוב למדינת פולין והפכה לחלק ממנה,בעת שפולין נכבשה בידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה ,הפכה העיר לבירת המחוז השלטון הגרמני.
כתוצאה מהשלטון הגרמני ,רוכזו יהודי קרקוב בגטו יהודי,שלאחר זמן נשלחו יהודים אלו למחנות ההשמדה בפולין ,כיוון שקרקוב נשתמרה בעיקר בחלק העתיק ,פרט לנזקים קטנים ניתן לראות בסיור בחלק העתיק והקדום של העיר,הרבה מבנים ואטרקציות שבזכותם החליט אונסקו בשנת 1978,להכריז עליה כאתר שימור עולמי ,עוד בתחילת הדרך של הארגון.
הסיור בכיר העתיקה מתחיל ומסתיים בכיכר השוק הישנה,שהוקמה במחצית המאה השלוש עשר,כיכר גדולה יחסית שנערכים בו פסטיבלים ,אך ההתכנסות המיוחדת שלה היא שווקי חג המולד על הקישוטים שלהם,דוכנים רבים משולבים בין חנויות ובתי מלאכה של בעלי מקצוע , שהקדמה הדיחה אותם ממקצועות שאנשים התפרנסו מהם בזמנים עברו.
בדחני העיר טוענים כי העולם העתיק, למד מקרקוב כיצד מוקם ופועל קניון ,כאשר במרכז כיכר השוק, הוקם במאה האחד עשר ,אולם סוחרי הבדים (אולם הבדים) Cloth Hall ,אולם שעוצב בסגנון ניאו גותי, וכמו ישירות מאיטליה ,עוצבה החזית בסגנון הרנסנס ,כיום במבנה אכסדראות שמאחוריהם דוכני מכירה מעץ ,שבה נמכרים עבודות זעירות של תחרה,תכשיטי ענבר,מזכרות מיצור עצמי וידני של תושבים ועבודות וצעצועי עץ בקומה השנייה של המבנה ממוקם .
לא לחינם הזכרתי את איטליה,כיוון שתושבי קרקוב ניזונים מהקפה ובתי הקפה הקבועים שלהם,כמו האיטלקים שסוגדים לפולחן כוס הקפה (האספרסו) ולנקודות הקפה שלהם,או המסעדות שבהם תושבי קרקוב נוהגים לבלות ,בדומה לסגנון החיים האיטלקי.
בדחני העיר קרקוב מוסיפים ,כי העיר בעלת טעם תרבותי מעודן ,אפילו יותר משל וורשה כיוון שלאחר המלחמה ,וורשה הייתה תחת השלטון הסובייטי,שבו שלט האיכר הרוסי (המוז'יק) ולכן נאלצו תושבי וורשה, ללמוד רוסית בנוסף לשפת האם פולנית,לעומתם תושבי קרקוב היו תחת השפעה אוסטרית בעברה,ניתנה לעיר מעט יותר חופש דעות ושימוש בשפה הפולנית תחת השלטון הרוסי.

סרטונים

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.