המנזר הממוקם בכביש הכניסה לאתר הטבילה ,שזכה גם לכינויים קצר אל יהוד או ארמון היהודים משום היותו מפואר וגדול מכיוון שעל פי המסורת היהודית בנקודה זאת עבר ארון הברית בדרכו לבית אל בכיבוש הארץ, המנזר נבנה כך משערים במאה החמישית לספירה בתקופה הביזנטית בידי הקיסר אנסטאסיוס הראשון,בתקופת ימיו של הנזיר סבאס אך לא בידיו כמנזר הראשון שנבנה ליד אתר הטבילה ,ששימש למגורים גם את הצליינים שהגיעו לאזור.
יש הטוענים כי שמו של המנזר, כמנזר יוחנן המטביל ניתן לו ,גם בזכות ההטבלה לטוהרה והחזרה בתשובה בנהר הירדן, של מאמיניו בישו ובתורה הנוצרית ,על פי המסורת הטבלה כזאת, עבר ישו עצמו בידיו של יוחנן , ולכן קבל יוחנן את השם המטביל.
תוך הידוק אמונתו של יוחנן בתורתו של ישו, קבל יוחנן החלטה, כי המקבל את התורה הנוצרית, צריך להיטבל בטקס הטהרות וחזרה בתשובה במימי נהר הירדן , ובכך החל טקס ההטבלה במסורת הנוצרית כהגשמת קבלתה של הדת החדשה , נקודת ההטבלה שבה החל מנהג הטבילה בצפון ים המלח ,הפכה לנקודת הקדושה השלישית החשובה לנוצרים ברחבי העולם.
מנזר יוחנן המטביל עבר מספר תקופות של הרס בחייו, כולל רעידות האדמה במחצית המאה השלוש עשר ובמחצית המאה העשרים, הותירו ממצאים ארכאולוגים, שנתגלו בחפירות במאה הקודמת המתארים שרידי מנזר מפואר מוקף חומה, שרידי קשתות לאולם תפילה ואבסיס בחלקו המזרחי, כמו כן נתגלתה שרידיה של באר מים.
המנזר שימש את הצליינים שהגיעו לביקור באתר הטבילה בחלקו המערבי של נהר הירדן, אוסף הממצאים הארכיאולוגיים (חרסים מהתקופה הביזנטית ואמת המים) מעידים כי על שרידי המבנה הקודם שעליהם הוקם המבנה החדש במאה השתיים עשר ,בעזרתו של הקיסר מנואל קוממנוס מבנה המבצר שניתן למנזר ,נבנה בידי אבירי הטמפלרים בארץ ישראל, השרידים קיימים באתר, המבנה החדש שניצב כיום ,נבנה בשנות החמישים במאה העשרים ,בידי הכנסייה היוונית האורתודוקסית.
למעשה בשנת 1968 נסגרו מנזרי ארץ המנזרים ,בעקבות רציחתו של אב המנזר בידי מחבלים ,השטח בוצר מוקש כנגד חדירות והוקמו בו מוצבים של צהל להגנת האזור כנגד חדירות מחבלים בדרכם לשטחי יהודה ושומרון.
בשנות השמונים חודשו טקסי הטבילה בידי פטריארכיה היוונית (הנוצרים האורתודוקסים משתתפים במידה פחותה בטקסים) ,ואליה התווספו עדות נוצריות נוספות ,החוגגים את חג ההתגלות (האפיפניה ),חג שבו על פי המסורת מתגלה אלוהים בצורת בן אנוש בצורתו של ישו, יום החל ביום השמונה עשר והתשע עשר לחודש ינואר בכול שנה, שאז נחלקים הזרמים לטקסיהם, טקס נוסף מתקיים כמה ימים לפני חג הפסחא .
כתיבת תגובה
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.