ים המלח גלריית האומנות העכשווית בכביש חוף קליה
שמה הנוסף של הגלריה " גלריית מינוס 430 "
איך מגיעים למוזיאון ים המלח 430 הפתוח
כאשר מגיעים לצומת קליה (ליד תחנת הדלק והמסעדה ) בירידה מכביש ירושלים ים המלח בסוף כביש מספר 1 פונים ימינה לכוון עין פשחה ,נכנסים בפניה השנייה שמאלה בשילוט לחוף הרחצה קליה ,שם בצדו הימני של הכביש ניצבים מבנים שעל קירותיהם החיצונים ובתוך החדרים, שלל צורות ואנשים המצוירים בצבעים עזים בסגנון אומנות מודרנית בגוונים של אדום ,צהוב, כחול שחור ועוד .
אלו הם מבנים ששימשו את חטיבת השריון השש עשר הירדנית שהוצבה במקום לאחר פינוי מפעלי ים המלח הצפוני במלחמת השחרור , בעת מלחמת ששת הימים ,הזרימו הירדנים כוחות שריון שנעו לעזרה לצבא הירדני בירושלים אלא שטנקים אלו הושמדו בידי חיל האוויר הישראלי ,בתוספת לגשר עבדאללה הסמוך.
לאחר מלחמת ששת הימים והסתלקות שארית הצבא הירדני מהמקום , שימשו המבנים הנטושים להתמקמות יחידה צבאית ישראלים , לאחר שאלו נטשו התיישבו במקום חברי גרעין הנחל שיועד להקים את הקבוץ קליה שמעבר לכביש בצדו המערבי.
כאשר חברי הגרעין נטשו את המקום ,ניסתה החברה להגנת הטבע לשמר את המקום לצרכיה ולמטיילים באזור כמקום לינה, לאחר שאלו נטשו גם הם , נותרו המבנים ועד היום נטושים .
מבני החטיבה הירדנית, הניצבים לאורך כביש הגישה לחוף הרחצה החדש של קלייה ,כוסו בציורי קיר (גרפיטי) במיזם צעקת הצילו ,במסגרת פרויקט של אמנים מכול העולם, שנקרא Gallery minus 430 , על מנת להסב את תשומת הלב ,למותו של ים המלח הייחודי מעל דפי ההיסטוריה ,בשלבי התייבשותו עקב ניצול מסחרי ואי קבלת מים עקב בצורת גשמים .
מעל לשלושים אמני רחוב (גרפיטי) מכול רחבי העולם ,התכנסו בהתנדבות בחוף קליה, על מנת להביע את השקפת עולמם כנגד מותו בהדרגה של הים, הציירים השתמשו בצבעים מדבריים אל מול צבע המים הכחול, יש המכנים את המיקום כגלריה הנמוכה בעולם .
איורים אלו של האמנים למייצג לעגמימות והעצבות ,של הזנחת המדינה לשטחו של ים המלח והתושבים ,כאשר הסירה מעל כתפיה כול אחריות ויצרה את המצב הנוכחי והעתידי של האזור והימה.
מעבר לציור המחאה ,ניצב רעיון משני אולי ליצור דו קיום באזור, בין הדתות השונות והמתיישבים , בסגנון ציור שונה ובמריחת צבעים בולטים וצעקניים על הקירות החיצוניים חלק מהאומנים התרשמו מהתושבים בסביבה וציירו דמויות הקשורות לאזור , חלקם של האמנים שיתפו פעולה בציורים משותפים וחלקם היו עצמאים בשטח.
חלקם של הציורים מביעים התרסה כלפי בעלי ההון תוך יצרת סימני הדולר בעיניים חלק מהגרפיטי מסמנים את נסיגת הים והתייבשותו ,בהמחשה של פצעים בטבע , גם צבעם של הציורים באים להמחיש צעקה לסכנה כמו הצבע האדום , או התפרקות גוף אדם כאלגוריה לנעשה בשטח .או אנשים המנסים להיאחז ולתמוך בבתים ובטבע המתפרק לנגד עינינו , או דמות הגמל בעל העיניים הגדולות הבא לסמן את הרצון לראות את השיקום .
אמן אחר צייר פלסטרים על הקירות ,על מנת להעניק כמיהה לטיפול רפואי ושיקום ההרס, מספר ציורים עם רקע שחור על הקירות הפנימיים ,הבאים לתאר מקום מחבוא של חיות כנגד הרעה שבחוץ , או קרבות של איילים המדמה קרב בין הקפיטליזם לבין שוחרי הטבע , עוד חיות מסמלות את הרצון לתקווה לפני שהיא אובדת .
דוגמאות ליצירות
1 המבנה שנצבע בצבעים אדום, שחור ולבן ,משמש דוגמא שנעשתה בידי גיא המתקרא דיוז וניכה המתקרא פוקה ,צמד ציירים ישראלים שציירו על קירות המבנה ,ליצירה הנקראת "ללא שם" בצבעים שחור ולבן ציור אחד של שלדי דגים ואדם, או איש עסקים חנוט בחליפה שעיניו סימני דולרים בחליפה המשליך שטרות ותוך כדי כך נופל לתוך בולען שנפער באדמה לסיאוב ממעשיו, ציור נוסף מציג תייר בבגד ים הלוגם קוקטיל ,שמתוך בטנו יוצא צינור שאיבה כצעקה למצב ים מלח שמימיו נשאבים והבעלים מיליונרים ,ועוד דמויות גרוטסקיות נוספות.
2 את קירותיו של המקלט הנטוש נראה איורים של פלסטרים ,שאותם אייר האמן דדה , אמן ישראלי המתאר את חוויותיו הקשות משרות בצה"ל , איור נוסף שלו בחלקו הפנימי של מבנה סמוך צייר האמן דו-קרב בין יעלים עשויים כאילו מעצים על רקע שחור .
3 את הקיר שצבוע באדום ,כתב האמן ערן מינץ משפט בצבע לבן " יש פצעים בהם יש מדרגות" כאשר האמן קושר סוג של פציעה אישית ,לקווי נסיגת קן המים של ים המלח, כפציעה לאומית, כאשר צורת כתיבת המילים משדרות בהילות להצלה דחופה כמו מגן דוד אדום.
4 האיור של ראש הגמל הרקע לבן שעליו מצוירות עיניים רבות שייך לאמן האורוגואי אלפפא ,איור שעל ראשו צווארו ודבשתו של הגמל ,צייר האמן עיניים רבות גדולות בולטות ,כרמז שיש לראות בעתיד למצבו של ים המלח.
5 המבנה הצבוע ברקע בצבע לבן וצהוב מאוייר באיורי ראשים של באשיר על דלת הכניסה למבנה ,אזרח פלסטינאי העובד בחוף הים הסמוך והתינוקת לירי מקיבוץ קלי"ה ,על חלון בקיר הצדדי ,היצירה נקראת דו קיום , כאפשרות מייצגת לחיי שני העמים באזור ,כפי שהתרשם בעת שעבד על הציורים.
ועוד ועוד.
כתיבת תגובה
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.