מעברת מנסי (מגידו) שבשולי הקבוץ שער העמק על כביש 66, שהוקמה בשנת שמשה כאבן היסוד להקמת מושב העולים על אדמות הכפר הערבי מנסי ,שנכבש כפעולת תגמול בידי הפלמ"ח וההגנה ,לאחר ההתקפות שנכשלו על קבוץ שער העמק ,בידי צבא השחרור בפקודו של פאוזי קאוקאצ'י .
כיוון שהמעברה אוכלסה מעדות שונות שעלו לארץ ישראל לאחר מלחמת העצמאות ותנאי המחייה הקשים בפחונים ,גרמו בתחילה לסכסוכים עדתיים ,שאליהם הצטרפו חוסר המעש והמחסור בעבודה לשם הפרנסה, גרמו למעברה לככב במדורי הפלילים בתחילתה של המדינה כמקום של אלימות, פשע ואפילו רצח ,לאחר זמן של הסתגלות החלו החיים במקום להירגע מעט ,בזכות התמיכה והעזרה של קיבוצי האזור ,בלימוד הנשים משק בית ומורים מתנדבים שלמדו את ילדי המעברה, אומנם מעברה דלה ,אך שקטה יותר במעט
הדלות בפחוני המגורים ועומס מיטות הלינה ,קבלו כול אורח שביקר במעברה, המעברה הונהגה בידי שני חכמים ,אחד שימש כחזן, מוהל, שוחט, רבי מלמד, והשני העסקן ייצג את העדה בפני השלטונות ,גברים רבים הסתובבו במעברה מחוסרי מעש ועבודה, פרט לאלה שזכו ועובדים בעבודות דחק בעיקר ביערות הקק"ל , אנשי המעברה שהגיעו מעירק טענו כי היו עובדי אדמה וברצונם להתיישב ולהקים משקים חקלאיים העמק ,חלקם אף עזבו לעבודת חקלאות בעמק בית שאן.
כתיבת תגובה
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.