אפיזודה משעשעת מסופרת בידי זקני המשק מתחילת שנת 1937 ,כאשר בקבוץ החליטו שיש לתת לקדימה תנופה בזכות הקמת מרכזיית טלפונים אובטומטית (יעני השיחה מנותבת ליעדה ללא מגע יד אדם) בקבוץ, עמלו החברים והקימו והכניסו את הפלא החדש על מנת להקל על החברים בקשר עם רחבי העולם ובארץ ישראל, אלא שהפלא לא פעל ורק הכיסאות המיותמים והשעות הרבות שבוזבזו בידי החברים הממתינים וטיפולי האוזניים למתחרשים החדשים, מהניסיונות של החברים לדבר בצעקות דרך המרכזייה הסוררת.
זקני הקבוץ ,ממשיכים בקילוח הדיבור ההומוריסטי ומתארים את העובר על האנשים ,בעת הניסיון לשוחח דרך המרכזייה האובטומטית , המרכזייה שהייתה מחוברת לעפולה (שבה הקדמה עדיין לא הגיעה וחסרה היא מרכזייה אובטומטית) , בעת חיוג מהטלפון בקבוץ היה על המתקשר לחולל בחוגה ,ומהעבר השני בעפולה ,הייתה אמורה לחבר מרכזנית את הקו לשלוחה הנדרשת .
ליצני הקבוץ סיפרו שלאחר השימוש במחלל ,נדרש היה להמתין לתשובת המרכזנית, תהליך שנמשך מספר פעמים עד שקבלת מענה קולי והאזינו לבקשתך, פה החל התהליך שבו קבלת צלצול העברה שאין בסופה כלום ,והמתקשר נאלץ לשוב ולצלצל למרכזייה בשאלה איפה הקו שביקשתי.
מסכת התעללות זאת נמשכה זמן רב, כך שהליצנים סיפרו כי כדאי למצלצל ,להניח את השופרת להגיע פיזית לביתו של הנמען לדבר אתו ולחזור ולהניח את האפרכסת במקומה (מסיפורי המהירות הדומים של רכבת העמק) .
הבידור עולה בהמשך הסיפור כאשר נשמע צלצול ומעברו מתקבלת בקשה דחופה לדבר עם אדם מהקבוץ, ואם איתרה מזלו והמרים את האפרכסת אדם סבלני וחרוץ ,אז היה מרים את רגליו מאתר את בעל השיחה וכאשר הגיע האדם והחל לדבר ולצעוק יען לא שמע את המשוחח עמו ,התברר למקבל השיחה כי הקו נותק ,כאשר המקבל צלצל למרכזיה בעפולה ושאל מדוע נותקה השיחה ,קבל את התשובה כי מדוע אתה מלין ,הרי לא ניצבתה ליד הטלפון בעת שהתקבלה השיחה.
ליצני הקבוץ ערכו חישוב כלכלי וכספי וחישבו כי מחיר שיחה בשעות הבוקר לשלוש דקות מחירה היה מסוים וכמובן שיחה דחופה עלתה מחיר כפול וזמן ההמתנה יכול היה להמשך כחצי יום , כך שאם היה המטלפן עולה על אוטובוס לבית חברו לשיחה שבוששה ,בילה עמו וחזר לאחר מכן למשק היה נשכר כספית .
תודה ליהודה לבנוני, לוותיקי יישובי עמק יזרעאל, לארכיב מוזיאון הרכבת , לוותיקי וצאצאי עובדי רכבת העמק ,לארכיון העיתונות התודה ליהודה לבנוני, לוותיקי יישובי עמק יזרעאל, לארכיב מוזיאון הרכבת , לארכיון העיתונות העברית הישנה, המועצה לשימור אתרים ,ולעוזרים במלאכת הכנת הספור והארכיונים לתמונות הישנות ולצפייה בהם .עברית הישנה, המועצה לשימור אתרים ,ולעוזרים במלאכת הכנת הספור והארכיונים לתמונות הישנות ולצפייה בהם, מתנצל מראש ומבקש סליחה, למי ששמו נשמט כמקור ,ואשמח לצרפו לרשימת הקרדיטים ,לאחר שאקבל משוב
כתיבת תגובה
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.