התחבר

ירושלים רחוב יפו 33 פינת רחוב סלומון בית הדפוס סלומון

אטרקציות, ארמונות ומבנים היסטוריים ירושלים רחוב יפו 33

משה יואל סלומון ,נולד בירושלים למד בירושלים אצל הרבנים מקאליש ומקוטנא , בסיום לימודיו יצא ללמוד את עבודת הדפוס באירופה , לאחר שלמד חזר לארץ ישראל בשנת 1862  אז נפגש עם משה מונטיפיורי וקבל ממנו כספים, על מנת לרכוש מכונות דפוס, את בית הדפוס שפתח בשנת 1863 פתח בתחילה בעיר העתיקה , כאשר התיישב בבית שבנה בשכונת נחלת שבעה ,מיקם בחצרו בשכונת נחלת שבעה , עד שהעבירה לרחוב הרב קוק לחצרו של בית אברהם ברוכוף ברחוב הרב קוק 8 בסביבות 1930, בית הדפוס שפתח היה השני בירושלים הראשון היה של ישראל בק  .
לדפוס זה מייחסים את הוצאת העיתון העברי הראשון בירושלים שנקרא "הלבנון ",כאשר רכש יואל משה סלומון את ביתו בשכונה בשנת 1872 הוא בנה בקומת הממסד את בית הדפוס, כאשר עבר למגורים בשכונה
בנוסף להיותו תלמיד חכם ,חיבר יואל משה סלומון שירה והיה בעליו עם שותפיו  של עיתון הלבנון שנפתח בשנת 1863 שאותו סגר מקץ שנה במתכונת הארץ ישראלית ,בעיתון הביעו האשכנזים הפרושים את דעתם והגנו על כספי החלוקה , עיתון הלבנון נסגר שנה לאחר שנפתח , שותפיו  בעיתון היו מיכל כהן ויחיאל בריל , מחלוקות עסקני העדה האשכנזית בין הפרושים והחסידים ,לדרך הגשמת הציונות הדתית , הביאה מאמרים מושחזים אחד כנגד רעהו בשני העיתונים .
למעשה המלחמה בין החבצלת עיתונו של ישראל בק בתחילה שתמך במלחמה בכספי החלוקה, לבין עיתונו הלבנון של יואל משה סלומון שתמך ברבנות ובכספי החלוקה ,הביא לקריסה כלכלית של שניהם מקץ שנה להופעתם, למרות שעיתון הלבנון המשיך להופיע באירופה , עיתון החבצלת לאחר שנסגר נפתח מחדש לאחר שנים בידי ישראל דב פרומקין חותנו של ישראל בק .
יואל משה סלומון פתח בשנת 1877 גם את העיתון יהודה וירושלים כדו שבועון ,העיתון נפתח בעקבות עבודתו כאחד ממייסדי אגודת יהודה החדש בירושלים לגאולת הקרקע וההתיישבות עליה ,אלא שגם עיתון זה נסגר מקץ שנה,יואל משה סלומון המשיח בהגשמת רעיונותיו ליישב את ארץ ישראל ולמרות שהתגורר בשכונת נחלת שבעה ,המשיך בפעילות  ליישב ולגאול אדמות להתיישבות יהודים בארץ ישראל ,סלומון היה גם בין מקימי המושבה פתח תקווה .
בהגרלה לחלקות ולבניית ביתם בשכונה נחלת שבעה , זכו יואל סלומון ורעייתו חנה במקום הראשון ובזכות לבניית את הבית הראשון בשכונה ,אך מחוסר יכולת להתחיל בבניה נמסרה זכות זאת ליוסף ריבלין ,שבנה ביחד עם מיכל כהן את שני הבתים הראשונים בשכונה
סלומון ורעייתו נכנסו בהמשך לאחד הבתים הראשונים שנבנו בשכונה, הבית של יואל משה סלומון ,ניצב במקום שהיום נמצא בו בית יואל ברחוב יפו 33 ,בית יואל הוקם בשנת 1962 על חורבות ביתו של יואל סלומון , בביתו זה בשנת 1912 ערך את טקס סלומון ורעייתו את הברית של אחד מבניו

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.

תפריט נגישות