התחבר

הישוב הערבי חלסה הוקם בקצה הצפוני של עמק החולה והאגם ,הכפר שימש בעבר כצומת דרכים ומסחר ,מספר תושביו היו כאלפיים ,כיום ניתן לראות חלק משרידי מבני האבן הניצבים מול השוק החדש של העיר, המספרים את סיפור הכפר הערבי חלסה.

בעיר פעל שוק שבועי ביום חמישי (סוק אל חמיס), בשוק יכולת להשיג החל מחשיש שזה רק הוברח , בעלי חיים ואפילו כלות מוברחות ,ביחד עם ירקות טקסטיל וכלים לעבודה כלי חרס ושטיחים ,על השוק ניצח הכרוז שניצב בעמדה גבוה ,שהיה מכריז בעבור תשלום את מרכולתם של הסוחרים.

נשי הכפר נימנו על בני שבט אוערנה (מטואלים) שהגיעו לכאן ממצרים , ראש הכפר היה כאמיל אפנדי, שהוא ואנשיו היו נאמנים למלך פייצל ששלט בדמשק, בני הכפר התנגדו לשלטון הצרפתי שרצה לשלוט בהם והציקו להם , לעומת זאת לאחר כינון המנדט הבריטי באזור ,לאחר מלחמת העולם הראשונה ,נטו בני השבט לתמוך בהם.

בעקבות המרד הערבי בשנים 1936-9 הקים המנדט משטרת טיגרט בחלק הצפוני של הכפר חלסה, כשעזבו הבריטים את האזור נמסרה התחנה לידי הערבים בני הכפר, אך התחנה נכבשה במלחמת השחרור בעת שנכבש הכפר ולתוכה נכנסו בתחילה כוחות צבא ההגנה.

אנשיו של כפר ערבי זה יצאו לפגע במתיישבי תל חי בשנת 1920 בתחפושת של ז'נדרמריה צרפתיים , הם פגעו ורצחו את המתיישבים היהודים בתל חי כולל את יוסף טרומפלדור, יש הטוענים כי מנהיגם כמאל חוסיין אפנדי היה שותף למעשה זה ,ועל כן כאשר ביקש לחזור לכפרו לאחר המלחמה ,דחו תושבי הגליל את בקשתו ,סופו בהירצחו על אדמת לבנון בידי שליחי הממשלה הסורית.

בשנת 1948 בתקופת מלחמת העצמאות נכבש השטח וכפר חלסה והפך לחלק ממדינת ישראל , למרות שבערוב ימיו בעת השלטון המנדטורי שיתף פעולה עם ישובים יהודיים בסביבה ועם שלטונות המנדט כתם תל חי לא נמחק .

שנה חלפה עד יולי 1949 בטרם הגיעה קבוצת התימנים הראשונה שמנו 13-15 משפחות שהתיישבו בתחילה במבני בתי הכפר הנטושים, קבוצה שנייה מבני העדה התימנית הגיעה חודשיים לאחר מכן ולמעשה בכפר הערבי הנטוש ובמגורים ארעיים שהוקמו ,התגוררו רק בני העדה התימנים לאורך עשרה חודשים, מרגע שהגיעה הקבוצה התימנית הראשונה.

תכונות פילטר לוח

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.

תפריט נגישות