האגדה של הצלת חלק מחפצי האומנות היהודית לאחר מלחמת העולם השנייה
מיד שתמה מלחמת העולם השנייה החל מרדכי נרקיס להסתובב באירופה על מנת לנסות לגלות ולהחזיר לארץ ישראל יצירות אומנותיות ,ציורים , חפצים שנגזלו מידי יהודים ואוספים של יהודים .
לדוגמא בוויסבאדן נמצאו כחמש עשר אלף תשמישי קדושה שנגזלו מיהודים במינכן נמצאו כאלף עבודות אומנות של ציירים מהמאה השש עשר ואילך של אמנים ידועים ותחריטים פסלים,עבודות עץ ועבודות גרפיקה שנשלחו לאמריקה במטרה למכרם אך מכירה זאת נעצרה לאחר מחאות ארגונים יהודיים .
בעיר המבורג התגלה מחסן שאליו נאספו חפצי אומנות וקודש מהמאות 16-18 לספירה, שמשקלם היה מעל לשני טון שנבזזו מתושבי העיר ומהקהילות מסביב , המוזיאון היהודי בוינה ,שאליו נאספו אוצרות יהודים במספרים גדולים , ניצל כיוון ששימש את השלטון הנאצי לסיורים לבכירי המפלגה שיבנו את אורך המחשבה היהודי דרך חפצי הקודש והאומנות.
בהולנד נאספו מעל לחמש מאות יצירות אומנות וציורים שנשלחו לארץ ישראל ,גם בצרפת נתגלו אוספים של אמנים ומשפחות יהודיות , תופעה שהתגברה לאחר המלחמה היא העברת אוספים שלמים ודברי מאומנות ששרדו במחבואים של יהודים החלו להמסר לידי מדינת ישראל על מנת שישמרו כאן לדורות הבאים.
מוסדות וארגונים יהודיים התאחדו בוועד לשיקום התרבות היהודית שכלל את: מרדכי נרקיס מנהל בית הנאות בצלאל, הסוכנות היהודית ,ארגון הג'וינט ומוסדות יהודיים עולמיים ששמו להם למטרה לנסות ולגלות רכוש אומנותי וחפצי קודש שנגזלו מהיהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה בידי הצורר הנאצי.
בהסכם שנחתם בין הארגונים היהודים נקבע מפתח לחלוקת הרכוש היהודי שנתגלה להצגתו במוסדות ומוזיאונים יהודיים ברחבי אירופה רובם למוסדות אמריקאנים , וכארבעים אחוז לתצוגה במדינת ישראל .
חלק מתשמישי הקדושה שכללו : רימונים,כתרים,ספרי תורה,תיבות לבשמים פרוכות ועוד נאספו בעשרים וחמישה ארגזים ונשלחו למשרד הדתות בארץ ישראל על מנת שיחלקם לבתי כנסת בעיקר לחדשים שנפתחו לקהילות שהגיעו לארץ לאחר המלחמה.
בשנת 1950 נאספו מהרכוש שנמצא ,מעל לשלושת אלפים חפצי קדושה (יודאיקה) בעיקר מכסף נארזו והועברו עקב משקלם באוניה דרומית לנמל בארץ ומשם נשלחו לתצוגה במוזיאונים בארץ ישראל .
בשנת 1952 קיבל מרדכי נרקיס את אות ליגיון הכבוד הצרפתי , בזכות הפצת התרבות הצרפתית בארץ ישראל ,מידי שגריר צרפת בישראל בעת שבבית הנכאות בצלאל הוצגה תערוכת אומנות צרפתית ומסמכים המספרים את אות הכבוד הצרפתי לרגל מלאות לו מאה וחמישים שנה להקמתו .
דגם העץ של בית הכנסת החורבה
בסוף שנת 1955 נתרם לבית הנכאות בצלאל דגם בית הכנסת החורבה שנבנה בשנת 1912 בידי האומן הרב שמואל רוזין ,דגם בית הכנסת החורבה שנהרס בידי הלגיון הירדני, בעת כיבוש הרובע היהודי במלחמת השחרור,את דגם החורבה ,תרמה פייגה רעייתו של האמן המנוח .
דגם העץ שנבנה לחורבה ,הכיל פרטים רבים מצורתו ומרהיטיו של בית הכנסת,דמויות ופעילות לימוד התורה וצורת התפילות, שנערכו בו בטרם נהרס, בטקס העברת הדגם לידי מוזיאון בצלאל ,השתתפה רעיית נשיא המדינה , מנהל המוזיאון מרדכי נרקיס הביא את תודתו למוצג ההיסטורי שיוצג באולמות המוזיאון.
כתיבת תגובה
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.