התחבר

ירושלים רחוב ריבלין 8 ביתם של משפחת טוביה ובת שבע בן חפץ

אטרקציות, ארמונות ומבנים היסטוריים, מידע כללי רחוב ריבלין 8

בית הצמוד לבית מספר 10 מימין ,מבנה בן שתי קומות ,בקומת הממסד קשת רחבה שהייתה פתחה של חנוטת,קשת זאת נאטמה באבן ונסגרה,גם בקומה העליונה שנתווסתה למבנה בהמשך חלון קשתי אטום גם כן, חלקו הימני של המבנה  הנו תוספת שנבנתה בהבלטה לכוון הרחוב.
בית הצמוד לבית מספר 10 מימין ,מבנה בן שתי קומות ,בקומת הממסד קשת רחבה שהייתה פתחה של חנות, קשת זאת נאטמה באבן ונסגרה, גם בקומה העליונה שנתווסתה למבנה בהמשך חלון קשתי אטום גם כן, חלקו הימני של המבנה  הנו תוספת שנבנתה בהבלטה לכוון הרחוב.
סיפורו של טוביה בן חפץ
מתחילת עלייתו לארץ החל טוביה בן חפץ בפעילות תרבותית ציבורית ,הוא היה ממקימי הרעיון של מוסד תרבות ירושלמי שקרא לו בית העם, תחילתו של בית העם שבו ניתנו הרצאות וישבו בן מיטב משוררי הארץ וסופריה, במבנה הצריף שמעליו גג הפח ,שהוקם בצמידות לחומת מתחם מסגד נבי עכאשה – הקימרייה ונבי עוקשה, התקיימה בפעילותו הבלתי פוסקת ,הוא ארגן למען התושבים בירושלים ובהמשך דאג לפתח סניפים של בית העם בשכונותיה השונות של ירושלים.
במסגרת זאת נתן אלפי הרצאות בנושאים שונים לאורך עשרות שנים, ארגן מסיבות וטקסים שונים לחיי הקהילה הירושלמית, הבית השני של בית העם שכן ברחוב יפו 70-76 בתי אלימלך פרלמן ,כאשר הוחלט להפקיע את המקום נרכש שטח אדמה בגן מנורה מעט מעל בצלאל הישן בזכותו של לוריא יהודי דרום אפריקאי ,שהרעיון לבית עם להרחבת התרבות בירושלים היה קרוב ללבו.
כאשר החלה הבנייה בשנת 1954 והוקם השלד, השתעשעה המדינה ברעיון לבניית הכנסת החדשה והשלד הולאם לטובת הרעיון,כאשר הוחלט על בניית הכנסת במקום אחר, ניסה משרד האוצר להניח את ידו על השלד ולהשלים את בנייתו, כאשר משרד האוצר ירד מהרעיון להניח את ידו על המבנה ,החלו עוד גורמים לנסות להניח ידם על השלד הלא גמור והכול בכדאי לא להחזיר את המבנה לבעליו החוקיים.
לאורך כול הדרך המשיך טוביה בן חפץ, איש התרבות בועד המנהל של בית העם, במשימתו להחזיר את המבנה למטרתו הראשונה ולפתוח במקום ,בית עם לאספקת תרבות בשפה העברית לתושבי העיר הירושלמיים,גם כאשר החליטו להחזירו למטרתו המקורית, סרבו השלטונות לתת כסף להשלמת המבנה .
לפעמים צרה נפתרת בבעיה של אחרים והנה באורך פלא נתפס הצורר אייכמן ונדרש מקום לעריכת משפטו, מיד הזדעקו השלטונות והמבנה הושלם בתקופה קצרה מתקציב המדינה, אומנם לא מבנה בומבסטי אל כזה שסיפק את צרכי המשפט והסקירה העיתונאית, בהערת מידע אישי ,בעת הפסקת הצהרים במשפט, היו לוקחים את הצורר לסעוד את ליבו מבעד לפשפש בגדר המבנה שנשק למנזר רטיסבון ושם באגף נפרד סופקה לו ולמלוויו ארוחה וזמן מנוחה .
זמן מה לאחר גמר משפטו של אייכמן ,הושלמו עבודות בניית המבנה והוא הועבר לידי ועד בית העם,שנה לאחר מכן הוקמה מועצה מייעצת לבית העם החדש,בבית העם נערכו קונצרטים, הרצאות פעילות בימי שישי ושבת ,ערבי תרבות והצגות והכול במטרה למצוא לנוער ולתושביה החילוניים של ירושלים מקום בילוי ושילוב של פעילות תרבותית ההתניה הברורה הייתה שהפעילות במקום תיערך רק בשפה העברית וכמובן ,שהופעות מסוג ב שאינם ברמת התרבות הנדרשת ,גם כן לא יעלו על בימת המקום .
עוד הוקמה במקום הספרייה העירונית ששמה לה כמטרה לספק ספרות להמונים (עדיין האינטרנט והמסכים היו בגדר חלום בדיוני),בחלק מחדרי המבנה הופעלו כיתות לימוד של האוניברסיטה העממית ,אך בשלב הזה בשנת 1964 כבר לא היה טוביה בן חפץ בעולמנו כיוון שנפטר לאחר משפטו של אייכמן .

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.

תפריט נגישות